Het Departement WVG is een Baanbrekende Werkgever

De Lijn, Antwerp Management School en Jobat lanceerden in 2020 samen het charter Baanbrekende Werkgever. Dit charter geeft organisaties een kader en extra stimulans om het hybride werken en de nieuwe mobiliteit te verankeren in een beleid waarbij de medewerker centraal staat. In 2022 deed ons departement mee aan het project om zo zelf een ‘baanbrekende werkgever’ te worden. Maar wat betekent dat nu en wat moet je daar juist voor doen? Falke Mortier, organisatieanalist bij de Afdeling HRO van het departement, geeft meer uitleg.

 

Falke Mortier

"De focus ligt op het uitwisselen van kennis rond de drie pijlers van Baanbrekende Werkgever: ‘minder onderweg’, ‘slimmer en groener onderweg’ en ‘mensgericht hybride werken’"

“Als overheid stonden we al ver op het gebied van hybride werken maar vooral onze werkverplaatsingen kunnen nog verbeteren.”

Met dat idee werd een werkgroep samengesteld waarin twee doelen voorop werden gesteld: minder onderweg zijn en slimmer en groener onderweg zijn. Dat is nodig, want naast het Baanbrekende Werkgever-verhaal ligt er nog een andere grote uitdaging op tafel: “Voor alle entiteiten binnen de Vlaamse overheid moeten we binnen een aantal jaren een CO2- reductie van 55% behalen”, legt Falke uit. “Dat ligt vast in een klimaatplan en dat is een heel dwingend iets waar we niets aan kunnen veranderen, we moeten dat doen.” Net voor Falke in dienst trad bij het departement, bekeek haar afdelingshoofd op welke manier we die gigantische uitdaging zouden kunnen aanpakken. “Het moest vooral een verhaal zijn dat we samen bouwen”, zegt Falke. “Wij kunnen daar vanuit HR en O wel een plan voor uitschrijven maar als dat haaks staat op hoe de afdelingen hun dagelijkse opdrachten moeten uitvoeren, heeft dat geen zin.” Daardoor is het verhaal van Baanbrekende Werkgever in het vizier gekomen. “Baanbrekende Werkgever heeft vooral als doel om organisaties die met dezelfde uitdagingen worden geconfronteerd samen rond de tafel te brengen en van elkaar te leren.”

Onderweg

Sally Swaans en Thomas Feys moeten voor hun job als inspecteur bij Zorginspectie en bouwtechnisch adviseur bij VIPA heel Vlaanderen doorkruisen. Een ‘groene en slimme’ manier vinden om zich naar een locatie te verplaatsen, is niet altijd even eenvoudig. "Daarom is het is belangrijk dat VIPA en Zorginspectie mee rond de tafel zitten, want het is in die afdelingen dat de meeste kilometers worden gereden vandaag", licht Falke toe.

Vooral Sally ondervindt vaak nog moeilijkheden om op een duurzame manier naar een inspectie te gaan. "Het is allemaal doenbaar als je dicht bij een station moet zijn, maar als dat niet zo is ben je vaak heel lang onderweg", vertelt ze. "Dan is het gemakkelijker om snel de auto te nemen, ook al heb ik een speed pedelec in mijn garage staan."

Mentaliteitswijziging

In het actieplan dat werd opgesteld,  wordt dan ook vooral ingezet op een mentaliteitswijziging. Het is niet de bedoeling dat er strikte regels gaan worden opgelegd maar dat het bewustzijn qua alternatieve vervoersmiddelen wordt vergroot. "Het is inderdaad een mindset die je moet creëren", beaamt Sally. "Ik denk dat het een kwestie is van meerdere alternatieven, die er vaak al zijn, makkelijker en laagdrempelig aan te kunnen bieden. Vaak is de wil er al wel maar ontbreekt net dat ene kleine stapje om er echt aan te werken."

"Er is zeker al een cultuurverschuiving gebeurd op macroniveau", vult Thomas haar aan. "Het is ook gewoon veel efficiënter om in de eigen regio plaatsbezoeken of inspecties te doen, maar vaak gaat dat niet wegens personeelstekort", vertelt hij. "Maar toch. Als we bij VIPA nu een dossier binnen krijgen, kijken we eerst waar het gebouw is gelegen en dan bepalen we welke adviseur ernaartoe gaat. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar het helpt zeker wel om het aantal kilometers te beperken."

“We hebben voor ons actieplan bekeken welke stappen we kunnen nemen zonder dat we inboeten op de kwaliteit van onze dienstverlening”, zegt Falke. “Op 1 december kregen we het beeldje van ‘Baanbrekende Werkgever’ maar sinds toen is het werk voor ons pas echt gestart. 2023 gaat het jaar worden van mensen mee te krijgen in het verhaal en de denkwijze van groene en duurzame mobiliteit. We zijn daarmee begonnen in het kader van Baanbrekende Werkgever, maar uiteindelijk willen we daar zelf - los van het project - mee verder gaan.”