De Sociale Kaart

Alle zorg op één handige plek: dat is de missie van de Sociale Kaart, de databank die alle gegevens van zorgaanbieders in Vlaanderen en Brussel bundelt. In 2022 lanceerde de Sociale Kaart haar vernieuwde website. Christophe Pyra van het team Sociale Kaart en Emma De Pauw van de Zorgraad Eerstelijnszone Gent vertellen over hun samenwerking.

 

Christophe Pyra en Emma De Pauw

"Uiteindelijk willen we allemaal dat elke burger zo snel mogelijk bij de juiste zorg terechtkomt”

De Vlaamse Sociale Kaart wil elke burger en hulpverlener informeren over het zorgaanbod in Vlaanderen en Brussel. Het afgelopen jaar kwam de website van de vernieuwde Sociale Kaart online. “We leggen de lat zeer hoog voor onszelf en ik denk dat we heel trots mogen zijn op wat we tot stand hebben gebracht”, vertelt Christophe Pyra van het team Sociale Kaart, regio Oost-Vlaanderen. “Deze vernieuwde versie bevat niet alleen zorgvoorzieningen, maar ook gezondheidsverstrekkers. De website heeft een verbeterde zoekmotor en een nieuwe look. Bovendien maakt de Sociale Kaart nu gebruik van authentieke overheidsbronnen, waardoor gebruikers slechts één keer bepaalde gegevens moeten ingeven.”

Samenwerking met zorgraden

Voor de ontwikkeling en de bekendmaking van de Sociale Kaart, werken de teams van de Sociale Kaart nauw samen met de zorgraden. “Als zorgraad van de Eerstelijnszone Gent ondersteunen we de zorg- en hulpverleners in de eerste lijn van Gent. Alle zorgverleners van maatschappelijk werkers tot tandartsen zijn hierin vertegenwoordigd”, vertelt Emma De Pauw, stafmedewerker bij Zorgraad ELZ Gent. “Op de maandelijkse vergaderingen van de zorgraad komt de Sociale Kaart regelmatig terug als onderwerp. We horen van hulpverleners dat ze het zorgaanbod niet genoeg kennen en moeilijk hun weg vinden. Het is dus zeker een thema dat leeft. We proberen dan steeds de reflex te maken om te verwijzen naar de Sociale Kaart en zoveel mogelijk de noden van de zorgpartners te capteren om op die manier te komen tot een Sociale Kaart die bruikbaar is voor hen.”

Zo drukte de zorgraad Gent alvast haar stempel op de vernieuwde Sociale Kaart. “Toen de eerste testversie van de Sociale Kaart online kwam, kregen we te horen dat deze versie eigenlijk niet bruikbaar was voor zorg– en hulpverleners. We hebben veel geleerd uit deze feedback en zijn met de verbeterpunten die ze doorgaven aan de slag gegaan”, vertelt Christophe Pyra. “Zo kan je voor de regio Gent nu ook op wijkniveau filteren en zo ontdekken welke zorg- en hulpverleners aanwezig zijn in een bepaalde wijk of buurt. Uiteindelijk weten de zorgraden het best wat er juist speelt op het werkveld en waar zorgprofessionals echt nood aan hebben.”

Gedeelde verantwoordelijkheid

Hoewel de Sociale Kaart gebruik maakt van authentieke overheidsbronnen, wordt van zorg– en hulpverleners verwacht dat ze hun contact- en werkingsgegevens zelf aanvullen en up-to-date houden. “We kunnen veel basisinformatie uit de authentieke bronnen halen, maar bepaalde gegevens moeten van de zorg– en hulpverleners zelf komen, bijvoorbeeld contactgegevens, openingsuren of hun website. Het is fijn dat we hier op de zorgraden kunnen rekenen als brugfiguur tussen de overheid en het werkveld”, aldus Christophe Pyra.

“De zorgraden bestaan nog niet zo lang en werden al meteen op de proef gesteld met het uitbreken van de coronacrisis. Bovendien is de eerstelijnszorgverlening momenteel enorm overbevraagd en overbelast. Hulpverleners verdrinken in het werk en zijn dus beducht voor de extra administratieve werklast die dit met zich meebrengt”, legt Emma De Pauw uit. “We moeten dus nog meer inzetten op de what’s in it for me om hulpverleners ervan te overtuigen om hier toch op in te zetten. Als zorgraad kunnen we hier een belangrijke rol spelen. Zelf zijn we alvast overtuigd van de noodzaak van een centrale databank om zorg– en hulpverlening voor iedereen toegankelijk te maken en ik denk dat het merendeel van de zorgverleners die overtuiging deelt. Want uiteindelijk willen we allemaal dat elke burger zo snel mogelijk bij de juiste zorg terechtkomt.”

De toekomst van de Sociale Kaart

Wat heeft de toekomst nog in petto voor de Sociale Kaart? “Ik werk al 21 jaar rond dit thema en de Sociale Kaart verandert constant. Momenteel kampen we nog met een aantal bugs op de website en werken we aan een functie waarmee je kan filteren op taal. Zo kan je zien welke artsen bijvoorbeeld ook Turks spreken”, vertelt Christophe Pyra. “Via de Sociale Kaart willen we nog meer relevante overheidsinformatie die een meerwaarde heeft voor de burger of voor hulpverleners een plaats geven. Denk bijvoorbeeld aan meer detailgegevens over woonzorgcentra”, vertelt Christophe Pyra. “Momenteel zijn we bezig met een voorbereidende analyse en schrijven we een business case uit samen met Digitaal Vlaanderen. Vanuit de overheid is er nog veel informatie die op een gemakkelijkere manier bij de burger kan geraken. De Sociale Kaart kan dan een middel zijn om deze informatie te verspreiden.”