Omschrijving van het project
Ter voorbereiding van een nieuw ambulant centrum werden in samenwerking met een ziekenhuis 3 interactieve workshops met patiënten georganiseerd met uiteenlopende wachtscenario’s. Tijdens het wachten werden zij geïnformeerd a.h.v. verschillende informatie-technologieën (traditionele schermen, smartphones en pagers).

De inzichten uit de workshops werden gepositioneerd t.o.v. wetenschappelijke literatuur m.b.t. de ervaring van wachten.  Ze werden gepresenteerd aan de betrokken werkgroep binnen het ziekenhuis die zich bezighoudt met het ontwerp van het nieuwe ambulante centrum.

Inzichten
De case study bracht aan het licht dat niet enkel de relatie tussen informatietechnologie en ruimte relevant is, maar dat ook het al dan niet mogelijk maken van sociale interacties een bepalende factor is in hoe beide, en hun onderlinge impact, ervaren worden. Een app zou bijvoorbeeld kunnen aanduiden wie zin heeft in een babbel en wie niet zodat zij die interesse hebben elkaar makkelijk kunnen ontmoeten.

Het “wachtproces” is niet beperkt tot de fysieke locatie van het ziekenhuis. Zoals een deelnemer het uitdrukte “wachten begint eens je een volgende afspraak maakt”. Zeker wanneer sterk zou worden ingezet op het informeren van patiënten aan de hand van een eigen toestel dient dit volledige proces te worden meegenomen bij het verstrekken van informatie. Concreet zou het ziekenhuis dus patiënten reeds thuis dienen te informeren, bijvoorbeeld m.b.t. (het wachten op) de afspraak.

Bij het ontwikkelen van een strategie dient te worden ingezet op: diversiteit (op vlak van ruimtelijke oplossingen en aangeboden technologieën), communicatie voor, tijdens en na de afspraak en identificatie (van de patiënt in het ziekenhuis, maar ook van de ruimtes).  Niet iedereen heeft dezelfde ruimtelijke noden, de ene wil kunnen werken, de andere verkiest televisie kijken of in alle rust een boek lezen. Zowel meer afgezonderde rustige ruimtes met zowel tafels als zetels, als ruimtes die meer groepsdynamiek ondersteunen zijn dus aangewezen.

Resultaten

  • Verhoogd bewustzijn bij de leden van de werkgroep rond het belang van ruimte in de beleving van wachten
  • Inzicht in ruimtelijke noden van wachtende patiënten
  • Inzicht in beperkingen van inzetten van informatietechnologie versus reduceren van wachtruimte  

 

Sector
Ziekenhuizen - ambulant centrum

Opdrachtgever
Universitair Ziekenhuis Leuven
3000 Leuven

Contactpersoon:
Annemie Glorieux - annemie.glorieux@uzleuven.be

Fase in ontwerpproces
- bepalen projectdefinitie
- concept  

Doel
- inzicht

Methodes
- scenario’s
- mock-up
- participerende observatie