Omschrijving van het project
Om patiënten en bezoekers makkelijker hun weg te laten vinden in een regionaal ziekenhuis, werden 3 opeenvolgende bezoeken aan een ziekenhuis georganiseerd.  Tijdens deze bezoeken gingen de onderzoekers samen met een diverse groep van personeelsleden van het ziekenhuis op zoek naar oplossingen die bijdragen tot het beter vinden van je weg. 

Dit gebeurde op basis van reeds bestaande belevingsinformatie over wayfinding. Eerst werd empathie met de specifieke gebruikersgroep, zoals anderstalige patiënten of ouders met kinderen, opgewekt.  Daarna verschoof de aandacht naar inzicht geven in aspecten relevant voor wayfinding om tenslotte probleempunten en mogelijke oplossingsstrategieën te definiëren.

Inzichten

  • Een goede wayfinding blijkt op meer gebaseerd dan enkel de signalisatie(bordjes) om in een complex gebouw, zoals een (fusie)ziekenhuis, patiënten en bezoekers hun bestemming te laten vinden, blijkt. Wanneer je het vinden van de bestemming enkel laat afhangen van bordjes, dan gaat er heel wat impliciete informatie verloren.  Signalisatie is onvoldoende om snel te leren hoe je in de toekomst sneller en beter je bestemming in het ziekenhuis kan vinden (bvb.: herkenningspunten onderweg, …).
  • Wayfinding is een samenspel tussen signalisatie, architectuur en communicatie. Enkel wanneer elk van deze dezelfde boodschap verkondigen, kunnen ze elkaar versterken en elk op hun eigen terrein bijdragen tot een verbeterde (beleving van) wayfinding.
  • De manier waarop patiënten begeleid worden naar hun bestemming (door de signalisatie, de architectuur of persoonlijk) bepaalt mee het beeld dat mensen van een ziekenhuis opbouwen. Ook de visie van de organisatie kan uitgedragen worden door de aanpak van de wayfinding.
  • De voorgestelde oplossingsstrategieën kunnen het wayfindingsysteem verbeteren om de patiëntenbeleving te verhogen. Bij het maken van concrete keuzes dient steeds rekening te worden gehouden met bijkomende aspecten (praktisch en inhoudelijk) die op andere terreinen dan patiëntenbeleving impact hebben (bv. goederenlogistiek).
  • Bijkomend onderzoek is nodig om specifieke oplossingen ter plaatse af te toetsen aan de belangen van alle partijen die gebruik maken van de (brede) ziekenhuisomgeving.

Resultaten

  • Verhoogde empathie met patiënten en bezoekers bij de personeelsleden betrokken in de workshops (onthaalmedewerkers, vrijwilligers, verpleging, logistiek personeel, technisch medewerkers, directieleden), waardoor heel wat pijnpunten in het huidige wayfindingsysteem werden blootgelegd tijdens een wandeling doorheen het ziekenhuis.
  • Verbeterd inzicht m.b.t. de rol van ruimte en communicatie in wayfinding (naast het belang van duidelijke en eenduidige signalisatie).
  • Aanhoudende aandacht binnen de organisatie voor het probleem rond wayfinding.

Sector
Ziekenhuizen

Opdrachtgever
AZ Nikolaas
Moerlandstraat 1
9100 sint-Niklaas

Contactpersoon
Koen Neve - Facilitair directeur
Tel: +32 (0)3-760 79 01
koen.neve@aznikolaas.be

Fase in ontwerpproces
- post occupancy evaluation 

Doel
- inzicht
- empathie
- evaluatie

Methodes
- persona’s
- scenario's
- focus groep interviews